Professor*innen und Dozent*innen sprechen miteinander
Faculty

Prof. Dr. Alexandra Hauser



 

Prof. Dr. Alexandra Hauser holds a doctorate in psychology, is a trainer and systemic business coach. She has been Professor of Responsible Leadership at Munich Business School since October 2021. Her research, training and consulting focus is on leadership development (e.g. Leading in the digital age, Self-Leadership, Health-Oriented Leadership), as well as Organizational Behavior and Business Ethics.
In spring 2023, she was elected by the Senate as Vice Dean Learning and Teaching of Munich Business School where she focuses in particular on the topic "Future of Teaching" at MBS.
Prof. Dr. Alexandra Hauser studied psychology in Freiburg and earned her doctorate at the Center for Leadership and People Management of the Ludwig-Maximilians-Universität Munich in the field of personnel development and leadership. After her work at the LMU, she worked at the TUM Institute for LifeLong Learning at the Technical University of Munich as Head of Learning Design (Executive and Professional Education) and as an expert for professional and leadership development. She is also co-founder and shareholder of the Munich Center for Leadership GmbH. She is also a volunteer in the Human Capital Club e.V. Munich and a member of the German Psychological Society (DGPs) and the Professional Association of German Psychologists (BDP).

At MBS: Professor for Responsible Leadership

Courses: Bachelor International Business, Master International Business, MBA General Management

Focus:  (Digital) Leadership, Self-Leadership, Leadership Development, Organizational Behavior, Business Ethics

Internationale Journals (Peer Review)

Fladerer, M. P., Drozdzewski, S., Hauser, A., Lermer, E., Kuonath, A., & Frey, D. (2023). Matching by value congruence for high-quality mentoring: evidence from a student peer mentoring program. Studies in Higher Education, 1-15.

Doblhofer, D. S.*, Hauser, A.*, Kuonath, A., Haas, K., Agthe, M., & Frey, D. (2019). Make the best out of the bad: coping with value incongruence through displaying facades of conformity, positive reframing, and self-disclosure. European Journal of Work and Organizational Psychology, 1-22. doi: 10.1080/1359432X.2019.1567579; *geteilte Erstautorenschaft

Hauser, A., Weisweiler, S., & Frey, D. (2018). Because ‚happy sheets‘ are not enough - a meta-analytical evaluation of a personnel development program in academia. Studies in Higher Education,doi: 10.1080/03075079.2018.1509306

Hauser, A., Weisweiler, S., & Frey, D. (2017). Does the Motivational Orientation Matter? A Regulatory Focus Perspective on Work-Life Enrichment and Work-Life Conflict. International Journal Of Stress Management, doi:10.1037/str0000074

 


Magazine and book articles

Hauser, A., Knipfer, K., Peus, C. (2021). Lebenslanges Lernen - Lebenslanger Wissens- und Kompetenzerwerb und die essentielle Rolle der Hochschulen. In: P. Spiegel, A. Pechstein, A.  Grüneberg, A. Ternès von Hattburg (Hrsg.). Future Skills - 30 zukunftsentscheidende Kompetenzen und wie wir sie lernen können. (S. 308 - 313). München: Vahlen.

Peus, C. & Hauser, A. (2021). Leading in the digital age. Journal of Financial Transformation, 52, 34-41. Verfügbar unter: https://www.lll.tum.de/wp-content/uploads/2021/04/The-Capco-Institute-Journal_Peus_Hauser_Leading-in-the-digital-age_EN.pdf

Peus, C. & Hauser, A. (2020). Herausforderung Digitalisierung – Acht Thesen für zukunftsorientiertes Führungshandeln. Wirtschaftspsychologie aktuell, 2/2020, 21-26. Verfügbar unter: https://www.lll.tum.de/wp-content/uploads/2021/04/Wirtschaftspsychologie-aktuell_Peus_Hauser_Reinventing-Leadership.pdf

Militz, S., Stockkamp, M., Drozdzewski, S., Hauser, A., Lermer, E., Frey, D. (2020). Aller Anfang ist schwer – Die Wirksamkeit von Mentoring im Studium am Beispiel des Peer-to-Peer-Mentoring-Programms der LMU München. Personal- und Organisationsentwicklung in Einrichtungen der Lehre und Forschung, 1+2/2020, 38-42.

Hehnen, M., Lermer, E., Hauser, A., D’Errigo, E., Frey, D. (2020). Mentoring als Beitrag zur Integration Geflüchteter an deutschen Universitäten am Beispiel des P2P PLUS-Mentoring-Programms der LMU München. Personal- und Organisationsentwicklung in Einrichtungen der Lehre und Forschung, 1+2/2020, 31-37.

Hauser, A. (2019). Work-Life-Challenge? Accepted! Wissenschaftler/innen und die (Un-) Vereinbarkeit von Lebensbereichen. Personal in Wissenschaft und Hochschule entwickeln, 1, 75-88.

Mausz, I, Dickert, T., Hauser, A., Kuonath, A. & Frey, D. (2019). Untersuchung zur Belastung am Richterarbeitsplatz in Bayern. Deutsche Richterzeitung, 19, 254-259.

Hauser, A. (2018). Kein Sprung ins kalte Wasser: Peer-to-Peer Mentoring. In: S. Pflaum & L. Wüst (Hrsg.). Der Mentoring Kompass für Unternehmen und Mentoren - Persönliche Erfahrungsberichte, Erfolgsprinzipien aus Forschung und Praxis (89-98). Wiesbaden: Springer.

Spieler, I. & Hauser, A. (2018). Aus dem Gleichgewicht – die Vereinbarkeit von Lebensbereichen als Herausforderung. PiD - Psychotherapie im Dialog, 19(03), 29-33, doi: 10.1055/a-0556-2409

Hauser, A., Frey, Dr. & Bierhoff, H.-W., (2016). Was die Psychologie im Innersten zusammenhält: Leben und Werk des Kurt Lewin. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie – Band C/VI/1 Sozialpsychologie – Selbst und Soziale Kognition (55-78). Göttingen: Hogrefe.

Hauser, A., Weisweiler, S., Frey, D. (2015). "Sag ich's oder besser nicht?" Warum Depressive ihre Probleme oft verschweigen. Wirtschaftspsychologie aktuell, 2, 9-12.

Hauser, A. (2014). Zeitgeistphänomen Work-Life Balance. In U. Cress, F.W. Hesse & K. Sassenberg (Hrsg.), Wissenskollektion - 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (71-72). Wiesbaden: Springer Gabler.

Frey, D. & Hauser, A. (2013). Klassiker der Organisationsforschung (9): Kurt Lewin. OrganisationsEntwicklung, 3, 93-98.

PAGE-TITLE: Dozenten-Details